Salat-konstruktion. Lots of vitamin Love.

Der findes tre bærende principper, som jeg synes alle mennesker burde lære at lave mad efter. Især salater. Salater, som i skål/wok med blandede ting og sager, som sammen smager godt og udgør et fuldt måltid. Salater, der nærer sjælen såvel som kroppen.

Jeg kunne jo nok skrive kilometervis af linier om salaters ingredienser, balancer, fordele. Om fornøjelsen ved broccoli, rå som dampet, om chillivalg og citronskal, om balancer i sprød versus blød, om proteinkompletementering. Men. Jeg tænker indtil videre, at tre bærende principper kombineret med artiklen om protein (”Kan man være vegetar, når man er fire år?”) og artiklen om at lytte til, hvad ens egen krop har brug for (”Kan du finde vej i helse-junglen?”) til sammen giver et rimelig godt afsæt.

Opskrifterne på speltmor.dk giver mening som inspiration, læsestof – og man kan i virkeligheden kun svæve frit rundt og bygge disse kærligheds-salater, hvis man har et godt fundament af mange ideer inde i sit hovede. Gerne også en bunke erfaringer. Så mens man lærer at bygge salater efter cravings, med kærlighed og i en tilstand af glæde og selvtillid, er det helt fint at lave salater efter opskrifter. Helt fint. For det er nogle dejlige salater, jeg bygger efter alle disse mange år. Og dem der ikke er dejlige, bliver ikke til opskrifter på sitet.

Her kommer principperne.

Princip nummer et: Lyt til dine cravings. 

Kom det i salaten, du oplever lyst til. Det, din krop kalder på. Læs ”Kan du finde rundt i helsejunglen?”.

Brug eventuelt sway-testen, hvis denne type sprog fungerer for dig. Mærk dem, der skal spise salaten ind dit energifelt, og rør så ved ingredienserne en ad gangen. Bilver du fysisk tiltrukket af dem, så din krop læner sig fremad, skal det med, gør du ikke skal det ikke med. Let nok. Fungerer 100% herhjemme. Nogle gange ret irriterende, hvis man lige havde lyst til rødbeder, og så får nej. Men - man må jo bøje sig for sin egen visdom, ikke?

Princip nummer to: Tilsæt store mængder kærlighed.

Salater skal bygges i god stemning, god ånd, med kærlighed. Det betyder ikke, at du skal kæle for din broccoli, men at dårlig stemning og dårlige vibes i dit køkken synker ind i din mad og 1. afskærer dig fra din kontakt til, hvad du/din familie har brug for og dermed hvordan maden bliver god i alle betydninger af god, og 2. får energifeltet omkring maden til at falde sammen, så det både bliver stresset at lave den og spise den. Find den gode stemning frem eller spis en ostemad i stedet.

Læs: ”Har du tid nok?” - hvis du vil have nogle gode argumenter for at droppe at lave mad.

Princip nummer tre: Make it up as you go.

Mine salater er aldrig planlagt og købt ind til. Mine salater bliver bygget med én ingrediens ad gangen. Eller måske starter de med tre cravings, og så konstruerer jeg dem derfra. I min verden indeholder en god salat i hovedsagen følgende:

a. grønsager, de behøver ikke alle være rå. Nogle af dem skal mætte, som kål og rodfrugter

b. noget dressing-agtigt. Surt, salt, stærkt, fedt.

Anything goes. Fedt kan være: Fløde, olivenolie, æg, alle formerfor fermenteret mælk, sågar smør. Er man veganer, kan det naturligvis ikke, og i vores køkken er salater stort set altid veganske, altså er det fede olie eller peanutbutter eller tahina. Surt: Citroner, æblecidereddike, syltet grønt, pickles, balsamico, kombucha, saltede citroner. Salt: havsalt, soya, Braggs, saltet fisk. Stærkt: Chilli er en favorit her, peber, hvidløg, rå løg/forårsløg/porrer er også i det stærke spektrum, krydderurter med smæk på som frisk oregano kan også give en salat smæk.

Læs evt ”verdens aller-aller bedste salatdressing” for at starte et (godt) sted.

c. proteiner. Hvis salaten er måltidet, er det godt at toppe lidt ekstra proteiner i. Nu skal man jo ikke lade sig narre. Der er faktisk dejlige proteiner i de fleste grønsager, det er bare kun 2-3 g pr 100 g, så det kan være godt at fyre nogle nødder eller bønner i salaten, så den er lidt bedre balanceret på proteinregnskabet. Spiser man æg, fisk eller kød, er der jo ikke noget til hinder for, at man kommer disse føde-elementer i sin salat. 

Ja. Det var det. Skrub i gang, og gør nogle erfaringer. Eller begynd med basis i nogle af mine salat-opskrifter og find vej derfra.

Redigeret oktober 2015

juli 2013

 

Læs flere artikler i: