Bone Broth - så meget mere end kyllingesuppe

Det her er jo ikke raketvidenskab. Men alligevel er det som om den vestlige verden har glemt, hvor evigt saliggørende en gammeldags ben-suppe er for helbredet. Den moderne mad er blevet effektiviseret i en sådan grad, at vigtige og centrale kvaliteter simepelthen er forsvundet. Det handler om profit, effektivitet (i tid), smag og ind i mellem om kalorier. Men det handler sjældent om helbredet holistisk set, om nærvær og sammenhæng. Kyllingebenene bliver smidt i skraldespanden, så hovedparten af ernæringen i den stakkels kylling, der måtte lade livet for vores lørdagssalighed, aldrig kommer nogen til gode. Det er synd, og etisk set er det heller ikke helt okay i min optik. 

Personligt er jeg jo vegetar, men min familie spiser på mange forskellige måder, har forskellige behov. Vi steger en kylling 1-2 gange om måneden, og den skal have haft det godt før den døde, så vi køber Løgismoses, som har fået højest dyrevelfærds-stempel. Der er ingen af os, der kan lide broth på ko eller grise-ben, så al vores suppe bliver kogt på kyllingeknogler. Disse to kyllinger pr måned (nogle gange kun en) dækker behovet i en familie på seks, så det er jo ikke meget, der skal til. 

Når kyllingen er stegt og kødet pillet af, koger jeg suppe på knoglerne. Koger man den i dagevis, til knoglerne går i stykker, når man rører ved dem, trækker gelatine, mineraler, vitaminer ud i væsken og bliver letoptagelige for den menneskelige organisme. Mine børn er ikke meget for at spise suppe, men vi kommer broth i pastasaucen og vi koger alle deres ris i broth (husk at ris er bedst, hvis de har ligget i blød i mindst fire timer i vand, før du koger dem). På den måde får de glæde af de fantastiske næringsstoffer, uden vi skal slås om suppeproblemet. 

Selv drikker jeg en kop kyllingesuppe med godt med hvidløg, salt og peber og et skvæt citron hen under aften. Det er godt. Også selvom jeg resten af tiden er vegetar. 

Decideret opskrift. 

Knogler og brusk og skind af en økologisk kylling. Vand. Kog op og sæt i ovnen eller slowcooker i mindst fire dage på 100grader. Kog op igen. Si og sæt på køl. Eller gør som undertegnede. Kog den hele tiden, og tilføj mere vand, hver gang, du tager af suppen. Næste kyllings ben bliver bare proppet oven i, og ca en gang om måneden starter vi forfra. Har vi spist andre dyr (sker ekstremt sjældent), kommer knoglen fra lammekøllen eller oksestegen med i gryden. 

De luxe version er selfvølgelig med løg, urter, laurbærblade, peberkorn og hvad man ellers elsker i sin supper. Men det er dybest set ikke nødvendigt. Broth er en ingrediens, ikke en færdig ret. Og den er evig saliggørende. Helbreder tarmen, løfter immunforsvaret, dulmer inflammationer, detoxer, hjælper på humøret, og støtter vægttag (hvis man har gang i et sådant), styrker knogler, giver klarhed i bevidstheden. Yes. Intet mindre. Just do it. Kog en broth og put den i dem, du elsker. 

Læs flere artikler i: